تفاوت روغن زیتون ساده، بکر، و فرابکر


تفاوت روغن زیتون ساده، بکر، و فرابکر : در ساده‌ترين وضعیت روغن‌ زيتون از له‌کردن زيتون‌ها درست میگردد و پس از بخش له‌کردن ، مايه خميري به‌دست مي‌آيد که با تحت‌فشار قرار دادنش ، روغن‌ از آن بیرون مي‌ آید . چنانچه اين روغن‌ اسيديته پايين و مزه و عطر مطبوعی داشته باشد‌ ، آن را در دسته روغن‌ زيتون بکر‌ يا فرابکر‌ قرار مي‌دهيم . (كيفيت روغن‌ زيتون بکر‌ از روغن‌ زيتون فرابکر‌ كمي پايين‌تر خواهد بود .) با ما همراه باشید در سایت زیتون وحید و توحید

اين دسته براي بکارگیری در خوراک های آبکي ، ريختن روي سبزي‌ها و درست‌کردن سس سالاد مطلوب می باشد . زماني که اين روغن‌‌ها‌ گرما داده گردند ، عطر و طعم‌ ملايم خودش را از دست مي‌دهند . (بعضي از آشپزها هنوز هم بکارگیری از روغن‌ زيتون اصل را براي پخت‌وپز ترجيح مي‌دهند .) هر چه روغن‌ زيتون رنگ و بوي بیشتری داشته باشد‌ ، مزه و طعم خوب تر و قوي‌تري نيز خواهد داشت . چنانچه اين روغن‌ ، مقدار اسيدي زیادتری داشته يا بي‌كيفيت باشد‌ ، مي‌توان متوجه شد كه ، تصفيه و با روغن‌ بکر‌ يا فرابکر‌ آمیخته گشته و يک روغن‌ زيتون معمولي به دست آمده است‌ . از چنين روغني مي‌توان براي آشپزی بکارگیری كرد .

تفاوت روغن زیتون ساده، بکر، و فرابکر

نبايد از خاطر برد كه اقسام روغن‌ زيتون‌ها در حفظ‌ سلامت‌ قلب‌ تاثیرگذار می باشند اگرچه كه اقسام طبیعی و اصل (روغن زيتون) آنها آنتي‌اکسيدان‌هاي زیادتری دارند .
تعریف اقسام آن :

نحوه گرفتن روغن زیتون از میوه‌ گیاه زیتون در مقدار وضعیت کیفی آن خیلی اثرگذار خواهد بود . در پایین اقسام روغن زیتون به ترتیب‌ کیفیت یاد می شود .

روغن زیتون فرابکر‌ (Extra Virgin) : به روغنی که در مرتبه نخست به شیوه مکانیکی‌ از زیتون گرفته خواهد شد ، روغن زیتون فرابکر‌ گفته‌ می گردد . مقصود از شیوه مکانیکی‌ زیر فشار‌ قرار دادن‌ دانه‌های‌ زیتون خواهد بود . مقدار ساختن این روغن‌ به‌اندازه 10 درصد کل ساختن روغن زیتون خواهد بود و دارای اسیدیته کمتر‌از‌0 .8 درصد خواهد بود . این روغن زیتون که روغن‌ مادر هم نامیده می گردد ، دارای بالاترین وضعیت کیفی به همراه بالاترین خاصیت ها خواهد بود .

روغن زیتون بکر‌ : این روغن زیتون که به شیوه مکانیکی‌ پدیدآوری می گردد ، دارای اسیدیته بیشتر‌از‌1 .5 درصد خواهد بود و از نگاه وضعیت کیفی اعتبار دوم را به خود‌ اختصاص‌ می دهد‌ .

تفاوت روغن زیتون ساده، بکر، و فرابکر

روغن زیتون تصفیه‌ شده‌ : این روغن زیتون با عنوان refined olive oil در فروشگاه ها بفروش می رود‌ و ترکیبی از روغن زیتونهای طبیعی و تصفیه‌ گشته خواهد بود . در استخراج‌ این روغن زیتون از هیچگونه محلول‌ غیرطبیعی شیمیایی بکارگیری نمی گردد ، بساکه در فرآیند تصفیه‌ آن از زغال ، فیلتر‌های‌ فیزیکی و غیرطبیعی بکارگیری خواهد شد . این روغن‌ به علت بکارگیری از فرآیند تصفیه‌ بعضی از محتویات اثرگذار زیتون را از دست داده و به همین سبب وضعیت کیفی آن به درجات پایین‌تر‌ از‌ روغن‌های بکر‌ خواهد بود .

روغن تفاله‌ زیتون ( روغن‌ خوراکی‌ – صنعتی Olive Pomace Oil) : پس از استخراج‌ روغن زیتون از میوه‌ زیتون به شیوه مکانیکی‌ ، 5 تا 8 درصد روغن‌ بازمانده در تفاله‌های‌ زیتون که دیگر مناسب استخراج‌ به شیوه مکانیکی‌ نخواهد بود با گرمای زیاد , حلال‌های‌ غیرطبیعی شیمیایی و دیگر فرایندهای غیرطبیعی شیمیایی از تفاله‌های‌ زیتون گرفته خواهد شد . دما زیاد و فرایندهای غیرطبیعی تولید‌ هیدروکربنهای آروماتیک چند حلقه‌ ای از قبیل بنزوپیرین (benzopyrene) می کنند که برای تن زیان‌آور خواهد بود . اگرچه این روغن زیتون از نگرش تکنیکی هنوز از میوه‌ زیتون گرفته می گردد اما دربردارنده هیچگونه از ویتامینهای زیتون نبوده پس تولیدکنندگان این روغن‌ را با میزان اندکی روغن زیتون طبیعی آمیخته می کنند تا مورد‌ پذیرش‌ فروشگاه ها قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *